Erken Matematik Eğitimi Çocukların Hayat Başarısını Etkiliyor

Erken Matematik Eğitimi Çocukların Hayat Başarısını Etkiliyor

    Temel matematik becerilerinin geliştirilmesi amacıyla küçük çocuklara matematiksel kavramların öğretilmesini içeren erken matematik eğitimi, sanılanın aksine yalnızca saymanın öğretilmesi ile sınırlı değildir. Sayı kavramının yanı sıra; eşleştirme, sınıflandırma, karşılaştırma, sıralama, örüntüler, ölçme, geometrik şekiller, uzamsal ilişkiler ve işlemler (toplama, çıkarma) gibi temel matematik kavramları erken matematik eğitiminin odak noktalarıdır. Erken yaşlardaki matematik öğrenme deneyimleri, hiyerarşik bir alan olan matematiğin yapısına uygun olarak, çocukların sonraki yıllarda karşılaşacakları daha sofistike matematik kavramlarını öğrenmeleri için temel oluşturmaktadır. Uzun vadeli araştırmalar erken çocukluk döneminde daha iyi matematik becerilerine sahip olan çocukların bu avantajlarını sürdürme eğiliminde olduğuna işaret etmektedir (Pisani vd., 2021; Cameron vd., 2019; Fuhs vd., 2016; Anders vd., 2013; Aunola vd., 2004; Stevenson ve Newman, 1986). Buna göre, küçük çocukları matematiksel düşünmeye ilişkin cesaretlendirmek ve deneyim kazanmalarını teşvik etmek, sadece mevcut erken matematik becerilerinin gelişimine katkı sağlamıyor, aynı zamanda sonraki okul başarılarını da olumlu yönde etkiliyor. Zira araştırmalar çocukların erken matematiksel deneyimlerinin yalnızca sonraki matematik performansları değil, aynı zamanda diğer akademik alanlardaki (okuma, fen) öğrenmeleri ile de olumlu ilişki içerisinde olduğunu göstermektedir (Burchinal vd., 2020; Cameron vd., 2019; Nguyen ve Duncan, 2019; Claessens ve Engel, 2013; Saçkes, 2013).

    Çocuklar, bebeklik dönemlerinden itibaren matematiksel kavramlar ve süreçler hakkında düşünme eğilimi gösterirler. Bu nedenle çocukların hâlihazırdaki yatkınlıklarının geliştirilmesi için okul öncesi eğitimine başlamalarını beklemek, ev ortamındaki pek çok matematik öğrenme fırsatının kaçırılmasına neden olabilir. Erken yıllarda çocuklar en iyi oyun yoluyla öğrenir. Üstelik ev ortamındaki birlikte akşam yemeği, hikâyeler anlatma veya uyku zamanı gibi günlük aile rutinleri dahi erken matematik becerilerinin desteklenmesi için iyi birer fırsattır. Hem ev hem de okul ortamlarında çocuklara sağlanan matematik öğrenme fırsatları, sonraki yıllardaki akademik başarıları için önemli bir yatırım olarak düşünülebilir. Unutulmamalıdır ki, Nobel Ödüllü ekonomist Heckman’ın da vurguladığı gibi, erken çocukluk yıllarına yapılan yatırımların sonraki yıllardaki getirisi katbekat yüksek olmaktadır (Heckman vd., 2010; Heckman, 2008; Cunha ve Heckman, 2007).

     

    Kaynaklar:

    Anders, Y., Grosse, C., Rossbach, H. G., Ebert, S., and Weinert, S. (2013). Preschool and primary school influences on the development of children's early numeracy skills between the ages of 3 and 7 years in Germany. School Effectiveness and School Improvement, 24(2), 195-211. https://doi.org/10.1080/09243453.2012.749794

    Aunola, K., Leskinen, E., Lerkkanen, M.-K., and Nurmi, J.-E. (2004). Developmental dynamics of math performance from preschool to grade 2. Journal of Educational Psychology, 96(4), 699–713. https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.4.699

    Burchinal, M., Foster, T. J., Bezdek, K. G., Bratsch-Hines, M., Blair, C., Vernon-Feagans, L., and Family Life Project Investigators. (2020). School-entry skills predicting school-age academic and social–emotional trajectories. Early Childhood Research Quarterly, 51, 67-80. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.08.004

    Cameron, C. E., Kim, H., Duncan, R. J., Becker, D. R., and McClelland, M. M. (2019). Bidirectional and co-developing associations of cognitive, mathematics, and literacy skills during kindergarten. Journal of Applied Developmental Psychology, 62, 135-144. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.02.004

    Claessens, A., and Engel, M. (2013). How important is where you start? Early mathematics knowledge and later school success. Teachers College Record, 115(060306), 1-29. https://eric.ed.gov/?id=EJ1020177

    Cunha, F., and Heckman, J. (2007). The technology of skill formation. American Economic Review, 97(2), 31-47.

    Fuhs, M. W., Hornburg, C. B., and McNeil, N. M. (2016). Specific early number skills mediate the association between executive functioning skills and mathematics achievement. Developmental Psychology, 52(8), 1217–1235. https://doi.org/10.1037/dev0000145

    Heckman, J. J. (2008). Schools, skills, and synapses. Economic Inquiry, 46(3), 289-324. https://doi.org/10.1111/j.1465-7295.2008.00163.x

    Heckman, J. J., Moon, S. H., Pinto, R., Savelyev, P. A., and Yavitz, A. (2010). The rate of return to the HighScope Perry Preschool Program. Journal of Public Economics, 94(1-2), 114-128. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2009.11.00

    Nguyen, T., and Duncan, G. J. (2019). Kindergarten components of executive function and third grade achievement: A national study. Early Childhood Research Quarterly, 46, 49-61. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.05.006

    Pisani, L., Seiden, J., and Wolf, S. (2021). Longitudinal evidence on the predictive validity of the International Development and Early Learning Assessment (IDELA). Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 1-22. https://doi.org/10.1007/s11092-021-09374-8

    Saçkes, M. (2013). Children's competencies in process skills in kindergarten and their impact on academic achievement in third grade. Early Education and Development, 24(5), 704-720. https://doi.org/10.1080/10409289.2012.715571

    Stevenson, H. W., and Newman, R. S. (1986). Long-term prediction of achievement and attitudes in mathematics and reading. Child Development, 646-659. https://doi.org/10.2307/1130343